werk gemaakt in 2020 en 2021

uit 2020 tot 2021 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Confessions

2021

Fine Art Print op mat Hahnemühle Büttenpapier (308 g/m2, 100% katoen), opl. 10.

Wired

2021

Foto geprint op canvas, bewerkt met oliepastelkrijt, touw en epoxy.

Up there II

2020

Foto geprint op canvas, bewerkt met oliepastel en garen, oplage 3, 2020. Een vervolg op Up There, waarbij ik een liggende foto gebruikte. ----
Link to this work on internet: www.behance.net/gallery/72448169/Up-There-I-II

Impact

2020

3D-pen tekening. Maart 2020: overrompeld door Corona

Judaspenning (Seeds)

2020

Judaspenning, getekend met 3D-pen. De plant dankt zijn naam aan de zaaddoosjes die op penningen lijken. Volgens volkslegenden liet Judas toen hij zich verhing de zilverstukken die hij had gekregen voor zijn verraad onder zijn galg vallen. Daaruit groeide de Judaspenning.
Door dit verhaal heb ik me laten inspireren. Mijn zaden zijn vervangen door embryo’s. De allesoverheersende mens, de mens die ingrijpt in de natuur, de zondeval; denk erbij wat je wilt ... Bekijk dit werk beter op mijn site VLVI

Poel der angst

2020

Ik heb de angst voor Corona van me af getekend in deze 3D-pen tekening in PLA. en spuugbakje.

Buried

2020

Co-productie van Simon Duijs fotografie, en Van Lieshout VI, mixed media: oliepastel en garen. Simon Duijs behoort tot de GUP New Dutch Photography Talents, 2021.

Red

2020

Co-productie Van Lieshout VI (mixed media) en Simon Duijs (fotografie). Eerste werk uit nieuwe serie, 2020. Simon Duijs fotografeert jonge mensen en zoekt naar het gemak en ongemak in intimiteit. Schaamte die als een dunne sluier van het lichaam valt, de camera die de persoon kwetsbaar zichtbaar maakt. Van Lieshout VI trok vervolgens als een olifant door deze porseleinkast op zoek naar scherven, om deze vervolgens te lijmen.

Floating

2020

We drijven en dobberen maar duiken zelden | Beschilderde collage met selfie. Papier op canvas. | Materialen: inkjetprint - pakpapier - garen - acryl- en alkydverf, inkt en epoxy. | Het maakproces en fotografie vanuit meerdere hoeken is te zien op mijn Behance-pagina. | Gemaakt in het kader van de Open Call ‘Dive into Mankind’

Seas of Heaven - birth

2020

Bekijk 'Seas of Heaven' beter op mijn site vlvi.nl   In 'Seas of heaven' (Hemelse Zeeën) heb ik geprobeerd om mijn dystopische visie op de toekomst vast te leggen in een enigszins verontrustend droomlandschap: op het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand, maar als je verder kijkt, zie je embryo’s die in een schelp groeien, en de man en vrouw die op het punt staan de liefde te bedrijven zijn niet ingelogd. In de taferelen zitten dus referenties naar een wereld in transformatie, waarbij natuurlijkheid terrein verliest. Ik heb mijn werk onder water gezet: terwijl water het begin is van al het leven, ziet ‘Seas of Heaven’ eruit alsof het ondergedompeld is, in een vat met formaldehyde.    Het doel van het werk is om te spelen met het onbehagen van de kijker, en het wellicht om te zetten in een gevoel van nieuwsgierigheid.

Seas of Heaven - love

2020

Bekijk 'Seas of Heaven' beter op mijn site vlvi.nl   In 'Seas of heaven' (Hemelse Zeeën) heb ik geprobeerd om mijn dystopische visie op de toekomst vast te leggen in een enigszins verontrustend droomlandschap: op het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand, maar als je verder kijkt, zie je embryo’s die in een schelp groeien, en de man en vrouw die op het punt staan de liefde te bedrijven zijn niet ingelogd. In de taferelen zitten dus referenties naar een wereld in transformatie, waarbij natuurlijkheid terrein verliest. Ik heb mijn werk onder water gezet: terwijl water het begin is van al het leven, ziet ‘Seas of Heaven’ eruit alsof het ondergedompeld is, in een vat met formaldehyde.      Het doel van het werk is om te spelen met het onbehagen van de kijker, en het wellicht om te zetten in een gevoel van nieuwsgierigheid.

Delicatesse

2020

3D-pentekening (van insecten) en attributen. | Bekijk dit werk beter op vlvi.nl/delicatesse Terwijl we met een scheef oog kijken naar de Aziatische ‘extreme markets’, lopen wij ook in het westen aan tegen onze (ethische) voedselgrenzen. “Delicatesse” zoomt in op de -noodzakelijke- veranderingen binnen onze voedselketen. Insecten worden gezien als voedzame, duurzame oplossing. Ook is men ervan overtuigd dat ziektes die insecten bij zich dragen nooit op mensen zullen overgaan.
Uiteraard zullen we in staat zijn de gedaante van de insecten in iets smakelijks te veranderen, voor ze op ons bord komen. Maar ook insecten zullen we in grote hoeveelheden moeten kweken, willen we iedereen blijvend kunnen voeden.  

Vlindertuin

2020

Vlinders zijn een symbool voor onsterfelijkheid en de kortstondigheid van het leven. Ze staan voor vrijheid - wezens op weg naar het licht, zonder aardse ballast. Maar de vlinders in deze installatie lijken voor eeuwig bevroren. Deze vlinders zijn een natuurlijke dood gestorven. De koolwitjes werkten op de kweek­afdeling van de Vlinderstichting, waar hun eitjes werden gebruikt voor lesmateriaal op scholen. Zo leren kinderen welke verschillende stadia dit insect doorloopt voor het uit kan vliegen. Een koolwitje leeft gemiddeld twee weken. Met dank aan de vlinderstichting.nl Installatie ‘Vlindertuin’ | Van Lieshout VI | 2020 | vlvi.nl

Gemstones

2020

Steen & PLA (bioplastic) On a piece of mother earth
is nothing what it seems to be
New life forms
and mother earth sighed

Steen met kiemen

2020

Stenen-serie, spelen met contrast 2019-2020

Blistercollier: 'Quarantaine'

2020

Een halssieraad met strepsil-blisters, dat personen in quarantaine verbeeldt. In de ronde fotootjes kan je een verwijzing naar het ouderwetse medaillon zien: je draagt je dierbaren bij je en in zicht. Dit halssierraad is een 3D-pen tekening, waarvan de structuur doet denken aan (een uitvergroting van) ons speeksel. Tijdschriften zijn een probaat middel om de tijd te verdrijven. Ik heb voor dit halssieraad foto’s uit tijdschriften die in mijn huis lagen gebruikt (normaal gebruik ik uitsluitend mijn eigen fotografie). Het collier vormt een setje met een blisterarmband. Blistercollier, 3D-pen, PLA, strepsilblisters, beschilderde tijdschriftfoto's.   Dit halssieraad is een inzending voor de Open Call van het CODA Apeldoorn: ontwerp een quarantaine-sieraad.

Myosotis-collier

2020

Een collier van Vergeet-me-nietjes (Myosotis). Uit het oog uit het hart? Angsten tijdens de Corona-crisis… De gelobde vormen kunnen in elkaar geschoven worden om het collier vast te zetten in een bepaalde houding. Myosotis, epoxy, kettinkje Dit halssieraad is een inzending voor de Open Call van het CODA Apeldoorn: ontwerp een quarantaine-sieraad.  

memories

2020

Trouwfoto. Leunend op ‘oude’ gebruiken en tradities, worden eigen middelen en gewoontes toegevoegd. Een serie foto’s is gemonteerd tot één beeld, waardoor beweging in tijd zichtbaar wordt.
De foto’s zijn in het najaar van 2019 gemaakt bij Reynisfjara Beach, een drukbezochte plek in het zuiden van IJsland. Het Japanse stel bevond zich tussen de vele internationale toeristen op het strand.

Winterwandeling - blauw

2020

Fotomontage van mijn mixed mediawerk en fotografie, opl 10.
Fine Art Print op Hahnemühle Büttenpapier (310 g/m2 - mat, ruw oppervlak), 1/10.

Winterwandeling - wit

2020

Fotomontage van mijn mixed mediawerk en fotografie, opl 10.
Fine Art Print op Hahnemühle Büttenpapier (310 g/m2 - mat, ruw oppervlak), 1/10.

Dandelion

2020

Dandelion. Circle of life.